Besøkere

Besøkere idag: Besøkere totalt:

torsdag 19. april 2012

Som lovet...

Jeg fikk et spørsmål etter innlegget igår om jeg kunne legge ut oppskrifter på maten vi spiste. Og det er klart jeg kan. Jeg har googlet litt, og funnet litt her og litt der, og gjort litt om på noe. 

Forrett. 


Bruschetta. 

Brødskiver
Smør
Hvitløk
tomater
Mozarella
Salt
Pepper

En klassisk bruschetta skal jo være med lyst brød. Jeg valgte å ta en vanlig brødskive, lage hvitløksmør og steke de i ovnen på 200 grader til de ble sprø. 
Så blander man ca. 2 tomater til to personer, så mye mozarellaost man ønsker, olje, salt og pepper. 
Legg dette på de varme brødskivene og server med en gang. Hvis ikke blir brødskivene bløte av tomatene.

Hvitløkssmøret blandet jeg bare en del smør med et par fedd hvitløk. 

Hovedrett:

Marinert svinefilet med poteter og salat. 

Svinefilet
Soya
Flytende honning
hvitløk
salt 
pepper
Olivenolje
Havssalt
Bakepoteter.

Endel timer før jeg skulle lage maten lagde jeg marinaden og la kjøttet i en ildfast form helt marinaden over. Pass på så hele fileten er dekket med marinade. Marinaden lagde jeg litt på slump med soyasaus, olivenolje, salt&pepper, hvitløk og flytende honning. Ser for meg at det kan være godt med litt chili også, men det hadde jeg ikke igår. La den ligge sånn en god stund, min lå i flere timer i kjøleskapet.

Så tok jeg bakepotetene og skjærte i tynne skiver. Smørte en stekeplate med olivenolje og la potetskivene på denne, helte over litt mer olivenolje på potetene og havssalt. 
Brun svinefileten i panna og legg den på brettet sammen med potetene. Stekes på 200 grader til fileten er gjennomstekt. Vår stod ca 30 min. 

Serveres med en god salat og en god saus. Vi brukte bare en ferdig saus. 

Dessert:  

Limemarinerte jordbær. 

Jordbær
Sukker
Lime
evt. vaniljeis.

Skjær jordbær i skiver og ha over sukkeret. I oppskriften stod det 3-4 ss på 500 g jordbær. Jeg hadde 2 ss på 400 g og det ble søtt nok, kunne nesten holdt med 1 ss. La dette stå og trekke i ca.10 min. 

Så tar man skallet av 1 lime og saften av en halv og lar dette trekke minst 10 min, gjerne mer. Så er det bare å servere. Mannen spiste vaniljeis til, mens jeg tok de som de var og det var godt det også. 

Da er det bare å diske opp til en du er glad i, og personen blir garantert fornøyd. 

Idag har jeg fri, og har startet dagen med trening. Jeg har vært på Corebar for første gang, og jeg tror jeg vil kjenne det godt i hele kroppen imorgen:) 
Nå har jeg akkurat spist litt bruschettarester til lunsj, tatt en dusj og hoppet i kosedressen. Nå derimot har jeg verdens største brettehaug foran meg, så jeg tenkte jeg skulle sette på "Grey's Anatomy" som jeg tok opp på tirsdag og brette litt. 
Herlige fridager der man kan ta ting i sitt eget temp...selv om tida virkelig flyr avgårde og plutselig kommer alle hjem igjen. 



Jeg ønsker dere alle sammen en fin torsdag, nå er det snart helga igjen :) 

Klem fra Kristin



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...