Besøkere

Besøkere idag: Besøkere totalt:

lørdag 18. september 2010

SJ burde skamme seg!

Hannah og jeg skulle idag ta toget til svigers som bor i Flen, som ligger ca. 1 time fra Stockholm. Sami og svigerfar skulle kjöre til Oslo og hente en norsk bil vi har kjöpt, så da skulle vi reise ned hit alene.

Hannah og jeg har reist endel alene både med fly og tog til Norge, og det har aldri värt noe problem. Idag derimot ble jeg ordentlig sur.

Det begynte på perrongen i Stockholm. Jeg hadde kjöpt en billett som det ikke var noen plassreservasjon på, for det må man betale ekstra for. Når vi skulle gå på toget var det ingen konduktör som hjalp oss på, så jeg måtte spörre en ung gutt om hjelp. Han hjalp meg, selv om han måtte sette fra seg sin egen koffert på perrongen.
Så kommer vi inn på toget, og det finnes ingen plass for barnevogner. Jeg stiller meg lengst bak ved bagasjeplassen, og bestemmer meg for å stå hele turen, slik at Hannah som var kjempetrött kunne sove i vogna. Da kommer det på en til med dypvogn, og det ble veldig trangt der bak. Når konduktören kommer sier han med streng stemme: "Dere må klappe sammen barnevognene og stille de sammen med koffertene, her kan dere ikke stå!". Når vi forklarer at det ikke er plass til vognene da begge vi to hadde store emmaljungavogner og det allerede var fullt med kofferter, sier han: "Det får dere bare löse på noe vis, dere får hjelpe hverandre til å få plass". Også går han avgårde.
Heldigvis kom det en eldre mann og hjalp oss med å flytte kofferter. Hannah måtte jeg gi til et eldre ektepar som satt ved siden av meg, slik at jeg kunne legge sammen vogna. Jeg hadde kjöpt med meg en baguett, men fikk jo ikke spist noe siden jeg måtte sitte med Hannah på fanget hele veien. Dessuten måtte jeg hele tiden flytte meg, siden det kom på folk som hadde reservert plassene jeg satt på. Nei, fy så sur jeg var etter den togturen der.

Når vi skulle av toget kom mannen i det eldre ekteparet som tidligere hadde hjulpet til å holde Hannah, og hjalp meg av med vogna. For igjen så kom det ingen konduktör og hjalp til.

Når vi har reist med NSB fra Gardermoen har vi först blitt mött av konduktören på perrongen, som har hjulpet meg inn med vogna. Så har vi fått plass i en familievogn hvor det finnes reserverte plasser til barnevogner. Der har jeg hatt en plassbillett (siden det inngår i prisen på minipris billetter), og plass til vogna foran meg slik at Hannah har kunnet sove i vogna si under reisa. Tenk om jeg skulle tatt toget hele veien til Oslo? Det er nemlig samme toget som går til Oslo, og altså samme regler som gjelder. Da skulle jeg altså hatt Hannah på fanget i 6 timer uten at hun fikk sove i vogna si.
Nei, SJ har virkelig noe å läre av NSB. De önsker jo at folk skal velge tog framfor fly og bil pga. miljöet, men da må de virkelig tilpasse litt så vi med barn også kan reise. Skamme seg burde de!


1 kommentar:

  1. Det er DRØYT altså! Seriøst værste servicen jeg har hørt om! Og vi som klager på NSB!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...