Besøkere

Besøkere idag: Besøkere totalt:

mandag 21. juni 2010

5 måneders kontroll..

Idag har vi värt på 5 måneders-kontroll med Hannah. Og 5 måneders-kontroll betyr også vaksine. Jeg vet jo at smerten går fort over, og at det ofte er verre for mamman enn for babyen, men allikevel er det ikke noe moro å se sitt lille barn ha vondt. For at hun ikke skal rykke beinet sitt unna, må hun sitte på fanget mitt og jeg knipe beina hennes fast mellom mine bein. Men det gikk faktisk bedre denne gangen enn når hun fikk 3 måneders-vaksinen. Idag gråt hun ikke i det hele tatt av den förste spröyta, men bare når hu fikk det andre stikket. Flinke jenta til mamma.

Jeg var litt spent på hvordan det skulle gå med veiinga idag, siden hun har begynt å spise gröt på kveldene. Nå veier hun 6860 gram og er 63,6 cm lang. Ganske nöyaktig 3 kg mer siden födselen. Hun fölger normalkurven på vekt, men ligger litt under på lengda. Men lengda blir ikke like nöyaktig som vekta, så det er ikke så viktig.

Ellers så tenker jeg mye kaker om dagen. På fredag er det svensk midsommar og jeg skal bake midsommartårta med jordbär. Det finns mange varianter på denne, men den vanligste er som en norsk blötekake med jordbär og krem. Men så fant jeg en annen oppskrift som jeg syns hörtes mye mer spennende ut:
Det er en variant på Pavlova med marengsbunn, eggsmörkrem og krem. Den hörtes veldig god ut, så jeg tror jeg skal pröve meg på en sånn. Om man nå får trikse litt med de svenske tradisjonene.. ;) Ellers på midsommar så spiser man sild, nypoteter, grava laks, rökt laks og egg med reker og majones. Dette spiser man til lunch, også pleier vi å grille på kvelden. Også danser man jo rundt midsommarstången og synger "små grodorna, små grodorna är lustiga att se".
De to siste årene har jeg ikke fått sett en midsommarstång, fordi vi har värt ute med båten og de andre har ikke värt så interessert. Men i år skal jeg få feiret en ordentlig svensk midsommar, med midsommerstång, tårta, sild og potatis og blomsterkrans på hodet.
Skal legge ut bilder av feiringa og kaka til helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...