Besøkere

Besøkere idag: Besøkere totalt:

torsdag 8. september 2011

Aunt Sally's blueberry pie med hjemmelaget vaniljekrem.


Forrige uke hadde jeg møte i sosialkomiteen i Stathelle musikkorps her hos meg. Da må man jo by på noe godt, og denne gangen prøvde jeg en ny oppskrift. Oppskriften er fra Leila's bok "a piece of cake" som jeg nesten alltid bruker når jeg baker.
Det passer jo bra med blåbærspai nå på høsten, så her kommer oppskriften:

Ingredienser:
Mørdeig:

300 g kaldt smør
8 dl
hvetemel
1 dl melis
2 st egg
1 ss kaldt vann

Fyll:

500 g fryste bjørnebær
500 g fryste blåbær
skallet av 2 sitroner
2 dl sukker
3 dl potetmel

Pensling:

1 egg
1 ss melk
sukker

Slik gjør du:
1. Først blandes kaldt smør i terninger me
d hvetemel og melis.
2. Tilsett egg og arbeid sammen til deig. Tilsett
vannet dersom det
behøves.
3. Pakk inn deigen i plastfolie og legg i kjøleskapet i 30 min.
4. Sett ovnen på 175 grader.
5. Kle en paiform med 2/3 av deigen.
6. Rør sammen de fryste bærene og bland med suk
ker, sitronskall og potetmel.

7. Fyll paiform
en med bærene.
8. Kjevle ut resten av deigen og del de inn i rem
ser som man legger som et rutemønster over paien.
9. Pensle med egg blandet med melk, og strø til sist over sukker.
10. Stekes midt i ovnen i
ca. 35-40 min.
Hjemmelaget vaniljekrem.

1 vaniljestang
6 eggeplommer
1 dl sukker
6 dl fløte

1. Skrap ut frøene av en vaniljestang.
2. Bland frøene med eggeplommer og sukker, og visp dette til det blir eggedosis.
3. Visp fløten til en luftig krem og vend den ned i eggedosisen.

Server og nyyyt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...