Besøkere

Besøkere idag: Besøkere totalt:

tirsdag 6. september 2011

Hjemmelaget saft.



Tidligere i år kjøpte jeg en saftkoker på loppemarked. Siden jeg aldri har kokt saft før var jeg idag hos farmor for å lage det sammen med henne første gangen.

Igår fikk jeg plukke masse bær hos naboen. Og da ble jeg jo lykkelig, for vi har ingen bærbusker i vår hage. Dette er noe som heter svartsurbær eller Aronia melanocarpa som det egentlig heter. De er visstnok kjempesunne og inneholder bl. a 4 ganger mer antioksidanter enn blåbær. De smaker kjempesurt, men safta ble faktisk nydelig.

Å lage saft var kjempemoro. Det var også mye enklere enn jeg hadde trodd. Så nå skal jeg plukke flere bær og finne flere glassflasker med skrukork og safte mer. Hjemmelaget saft er jo så mye bedre enn den du får kjøpt i butikken.




Det er så koslig med slike "husmorssysler" og lage ting fra bunnen syns jeg. Nå skal jeg kose meg med et glass saft, som fortsatt er litt lunken, og hekletøyet.
Håper alle har en fin Tirsdag.


2 kommentarer:

  1. Så FLINK du er :)
    Mmmm,hjemmelaget saft bringer frem barndomsminner fra kjøkkenet til oldemor og farmor!

    SvarSlett
  2. Åh.. dette ser så koselig ut Kristin. Jeg synes du er superflink! Får lyst til å prøve selv. Også så gøy med de fine flaskene da:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...